*دنا پلاس صفر کیلومتر بخرم یا کیا سراتو سایپا کارکرده؟
*** بـازدید فنـی+ مشاوره رایـــگان***
( رمضانپور: ۰۹۳۵۹۳۵۷۰۱۲ // مقیمی: ۰۹۰۲۹۰۶۴۴۴۳)
این روزها برخی از مشتریان که به دنبال خرید یک سدان خانوادگی جمعوجور هستند، احتمالا بین دو گزینه دنا پلاس توربو اتوماتیک صفرکیلومتر و کیا سراتو 2 لیتری ساده دستدوم مردد ماندهاند؛ چراکه رنج قیمت این دو خودرو در یک بازه مشابه قرار دارد و همین مسئله احتمالا موجب بروز تردید در خرید یکی از این دو مدل برای برخی مشتریان شده است.
از همین رو تصمیم گرفتیم تا در قالب یک مقاله پیشنهاد خود را مبنی بر اولویتهای خرید یکی از این دو خودرو به شما ارائه دهیم.
دنا پلاس توربو یکی دیگر از تحفههای شرکت ایران خودرو است که بر اساس پلتفرم سمند توسعه یافته و از سال ۹۷ وارد بازار شده است. مهمترین ایراد دنا پلاس توربو از دید مشتریان، فقدان جعبه دنده اتوماتیک روی این خودروی ملی بود و از همین رو شرکت ایکو (ikco) در سال ۹۹ آستینها را بالا زد و با همکاری کمپانی چینی DAE یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته را با موتور TC7 عجین ساخت. نتیجه کار تولد دنا پلاس توربو اتوماتیک بود که در ابتدا با بهایی بسیار سرسامآور به بازار خودرو کشور قدم گذاشت اما رفتهرفته قیمتش تعدیل شد و رنگ و رویی منطقیتر به خود گرفت.
کیا سراتو نسل دوم نیز از سال ۹۳ مهمان خطوط تولید شرکت سایپا شد و تا پیش از شروع تحریمها در سال ۹۸ و قطع همکاری میان کیاموتورز و شریک ایرانی، عرضه آن به بازار کشور تداوم داشت. این خودرو در قالب مدلهای ۱.۶ و ۲ لیتری ساده یا آپشنال در بازار ایران حضور داشت که در این مقاله نمونه دو لیتری ساده آن مورد نظر ما قرار دارد.
دنا پلاس توربو اتوماتیک
دنا پلاس توربو اتوماتیک از لحاظ پیشرانه و سطح تجهیزات تفاوت خاصی با نمونه دندهای ندارد و تنها جعبه دنده آن به نوع اتوماتیک تغییر کرده است. البته فرمان این خودرو نیز دچار تحول ماهیت شده و از سیستم هیدرولیک به مدل برقی ارتقاء یافته است.
طراحی ظاهری جذاب و کابین زییای این خودرو نسبت به تولیدات همرده داخلی همچون پژو پارس اتوماتیک سبب شده تا هواداران نسبتا پرشماری خواهان تصاحب دنا پلاس توربو باشند.
در بخش فنی شاهد بکارگیری پیشرانه EF7 توربو شارژ به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر در این محصول هستیم که با همکاری یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک توان حاصل را به چرخهای جلو انتقال میدهد. دنا پلاس توربو اتوماتیک ظرف ۹.۵ ثانیه مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را پشت سر میگذارد و نهایتا قادر است تا ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. همچنین این خودرو ایرانی به چیزی در حدود ۸.۱ لیتر سوخت نیاز دارد تا به طور متوسط بتواند مسافتی معادل ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید.
با توجه به آمار ارائه داده شده باید گفت که دنا پلاس توربو اتوماتیک خودرویی نسبتا چابک به نظر میرسد و کیفیت سواری آن نیز گرچه در حد کمال نیست، اما آسایشی قابل قبول را به کاربران خود هدیه میدهد.
اگر کاتالوگ دنا پلاس توربو اتوماتیک را مقابل خود قرار دهید، تقریبا نمیتوان تجهیزات اضافهتری نسبت به مدل دندهای پیدا کرد؛ با این حساب باید بگوییم که این محصول ملی از امکاناتی همچون کروز کنترل، سنسور پارک عقب، ترمزهای ABS وEBD ، دیلایت و نورپردازی داخلی، فرمانبرقی دو حالته حساس به سرعت همراه با دکمههای کنترل و روکش چرم، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، صفحهنمایش ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، بلوتوث و usb ، دو عدد کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات برقی، روکش صندلی پارچهای، آینههای جانبی تاشونده برقی و سانروف سود میبرد.
سراتو مونتاژ دو لیتری ساده
سراتو سایپا از شمایل ساده و هماهنگتری نسبت به دنا پلاس بهره میبرد و درمجموع امتیاز طراحی آن در مقایسه با دنا پلاس برتر به نظر میرسد؛ هرچند که شاید برخی مشتریان متعصب این سخن را چندان صحیح ندانند.
در مورد فضای داخلی نیز باید گفت که سراتو در سطحی تقریبا متعادل ظاهر شده و از فضای داخلی قابل قبولی سود میبرد. با این حال کیفیت متریال ادوات کابین در نمونههای مونتاژی نسبت به مدلهای وارداتی کاهش داشته و شرکت سایپا حداکثر تلاش خود را برای ارزانسازی این خودرو به کار بسته است.
کیا سراتو در نمونه 2 لیتری از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر نیرو دریافت و آن را به وسیله یک گیربکس 6 دنده خودکار به سمت محور جلو ارسال میکند. شتاب صفر تا صد این سدان کرهای نیز معادل 10.5 ثانیه ذکر شده است.
ناگفته نماند که محصول مونتاژی سایپا حدود ۷.۹ لیتر در ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد. این خودرو نیز یکی از سدانهای نسبتا تر و فرز بازار به حساب میآید و البته سواری اسپرت و نسبتا خشک آن موجب بروز انتقاداتی در میان مالکان این خودرو شده است.
در بحث امکانات رفاهی نیز سراتو دو لیتری ساده فاقد امکاناتی همچون کیلس استارت، سنسور و دوربین عقب یا حتی صندلی چرمی است و نسبت به نمونه آپشنال خود چندان پرفروغ ظاهر نشده است و تنها میتوان امکاناتی همچون کروز کنترل، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، اتولایت، چراغهای مهشکن، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، بلوتوث و usb ، دو کیسه هوا، سیستم تهویه اتومات، تنظیم دستی صندلیها و آینه جانبی برقی با گرمکن را در لیست تجهیزات این خودرو مشاهده کرد.
نتیجهگیری
خرید یک خودرو صفرکیلومتر همواره حالوهوایی لذتبخش را در ما شکوفا میکند اما بهتر است پیش از خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک صفرکیلومتر، از مزایای سراتو مونتاژ سایپا نسبت به این خودرو نیز باخبر شوید.
مهمترین مزیت سراتو در برابر دنا پلاس، عملکرد مطلوب گیربکس و هماهنگی رضایتبخش آن با پیشرانه آن است. به هر حال باید فرقی بین کیفیت تولیدات یک کمپانی معتبر بینالمللی در مقایسه با خودروساز ایرانی که تمام هنرش به تغییر و تحول جزیی محصولات قدیمی و یا مونتاژ خودروهای دیگر برندها خلاصه میشود، وجود داشته باشد!
در بحث طراحی ظاهری نیز سراتو رویهای منطقیتر را در پیش گرفته و ناهماهنگیهای بصری دنا پلاس را به رخسار خود راه نداده است. همچنین یک نکته ظریف که در این میان وجود دارد، اصطلاحا میزان باکلاس بودن و شان اجتماعی یک خودرو است که از این نظر نیز یک اتومبیل کرهای نسبتا مدرن میتواند جایگاهی بهتر از محصولات ایران خودرو داشته باشد.
مضاف بر موارد ذکرشده، پیشرانه تنفس طبیعی سراتو قطعا دردسرهای یک موتور توربوشارژ را به مالک تحمیل نخواهد کرد و در طول زمان استهلاک پایینتری را از خود بروز خواهد داد. این در حالی است که پیشرانه توربو شارژ دنا پلاس نیاز به توجهات بیشتری داشته و حساسیت آن نسبت به بنزین کمکیفیت داخلی بیشتر خواهد بود.
اما در سمت دیگر حریف ایرانی نیز مزیتهایی دارد؛ مهمترین مزیت دنا پلاس، صفرکیلومتر بودن و بهرهمندی از گارانتی است که میتواند خیال مشتری را برای مدتی از بحث هزینههای نگهداری و تعمیرات راحت سازد. این در حالی است که سراتوهای مونتاژی۲ لیتری ساده در حال حاضر عمدتا فاقد گارانتی هستند و احتمال بروز ایرادات هزینهبر در آنها وجود دارد. قیمت قطعات و لوازم یدکی دنا پلاس نیز پایینتر از سدان کیاموتورز است که این امر میتواند برای مشتریان ایرانی بسیار حائز اهمیت باشد.
همچنین آنطور که آمار و ارقام به ما نشان میدهند، گویا گل سرسبد تولیدات داخلی نسبت به محصول کیا سراتو چابکتر است و این موضوع میتواند موجبات خرسندی قشر جوان را فراهم کند. با این تفاسیر به نظر میرسد اگر ملاک صفر کیلومتر بودن و همچنین چالاکی بیشتر را در اولویت خود قرار ندهید، به احتمال قوی کیا سراتو ۲ لیتری ساده مونتاژ سایپا انتخابی معقولتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک باشد.
خدمات اسپهبد خودرو شامل:
انجام سرویس های دوره ای
تعویض روغن موتور
تعویض فیلتر روغن
تعویض فیلتر هوا
تعویض فیلتر تهویه
تعویض شمع
تعویض ضدیخ
تعویض لنت و دیسک چرخ
تعویض لامپ ها
تعویص روغن گیربکس با دستگاه اتومات
شارژ گاز کولر با دستگاه اتومات
تعمیر و رفع صدای جعبه فرمان
رفع صدای جلو بندی
تعمیر کمپرسور کولر
تعمیر سیستم ایرکاندیشن
تعمیر سانروف
تعمیر یا تعویض شیشه بالابر
تعمیر موتور
تعمیر گیربکس
تست با دستگاه
تعمیر ecu و tcu
تعریف سوئیچ
رفع ایراد ایموبلایزر
رفع ایراد روشن نشدن موتور
رفع ایراد گیر کردن دسته دنده
رفع ایراد سیستم ترمز
رفع ایراد ایربگ
تعمیر سیم کشی
رفع صدا قاب و تزئینات
ساعت کاری:
روز های کاری از ۶ به بعد الی ۱۲ شب
روزهای پنج شنبه وجمعه + روز تعطیل تمام وقت
آدرس:
دو انتهای اتوبان زین الدین شرق(یاسینی شرق) روبروی بیمارستان شهید لواسانی -گاراژ دوستان - پلاک ۴
تلفن تماس:
۰۹۳۵۹۳۵۷۰۱۲ رمضانپور
۰۹۰۲۹۰۶۴۴۴۳ مقیمی